بلوك سبك هبلكس سيپوركس بلوك سبك هبلكس سيپوركس .

بلوك سبك هبلكس سيپوركس

بلوك هبلكس و مزاياي آن

بلوك هبلكس

بلوك هبلكس به دليل ويژگي ها  و مشخصاتي كه دارند، امروزه كم كم دارند جايگزين مصالح سنتي مي شوند. از جمله مهم ترين ويژگي هايي كه موجب شده است اين بلوك ها جايگزين مصالح سنتي شوند، مقاومت بالا، عايق بودن و وزن كم مي باشد.

مزاياي بلوك هبلكس در صنعت ساختمان

بلوك هبلكس در مقايسه با ساير بلوك ها داراي مزاياي بي شماري هستند.

  • وزن بسيار سبك بلوك هاي هبلكس
  • كاهش بار مرده ساختمان
  • داراي ابعاد متنوع
  • عايق صوت
  • عايق حريق
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • مقاومت در برابر زلزله
  • كاهش مصالح و هزينه هاي جانبي
  • كاهش هزينه و زمان كارگران
  • نصب ساده و سريع
  • اجراي آسان
  • قيمت مناسب

وزن سبك از مهمترين مزاياي بلوك هبلكس

از مهم ترين مزاياي بلوك هبلكس، وزن كم آن است. بلوك هاي هبلكس در مقايسه با ساير مصالح ساختماني مانند آجر و سنگ از وزن كم و پاييني برخوردار هستند. به اين صورت كه وزن هر بلوك هبلكس نزديك ۱۰ آجر مي باشد، در حالي كه هر بلوك هبلكس به اندازه و حجم ۴۵ آجر است. همين موضوع موجب مي شود كه ساختماني كه با اين بلوك ها ديوار چيني مي شوند، نزديك به ۴.۵ برابر سبك تر از سازه هايي باشد كه با آجر ديوار چيني مي شوند.

 همان گونه كه مي دانيد، وزن سنگ بيشتر از وزن يك آجر است. پس مي توان نتيجه گرفت كه وزن ساختمان هايي كه با سنگ ديوار چيني مي شوند، بسيار بيشتر از بلوك aac هبلكس خواهد شد. جرم حجمي هر متر مكعب از بلوك هاي هبلكس، بعد از خشك شدن آن ها نزديك به ۵۰۰ كيلوگرم مي شود. اين ميزان جرم حجمي در مقايسه با ديگر بلوك هاي ساختماني بسيار كم بوده و موجب كاهش بارهاي وارده بر ساختمان مي شود. بلوك هاي هبلكس به دليل وزن كمي كه دارند، به راحتي قابل انتقال به هر نقطه مي باشد و از حمل و نقل آساني برخوردار هستند.

بلوك هبلكس عايق حريق

بلوك سبك هبلكس مقاومت بسيار بالايي در برابر حرارت دارد. با توجه به آمار به دست آمده از آزمون هايي كه براي عايق حرارت بودن بلوك هاي هبلكس در مركز تحقيقات وزارت راه و مسكن و شهرسازي بر اساس استانداردهاي ملي شده است، كم ضخامت ترين بلوك هاي هبلكس كه ۱۰ سانتي متر ضخامت دارند، مي توانند به ميزان ۴ ساعت در برابر حريق مقاوم باشند. از همه مهم تر بعد از خاموش شدن حريق با آب، يكپارچگي و پيوستگي ديوار حفظ مي شود و ديوار به هيچ عنوان فرو نمي ريزد. حتي نمي توان كوچكترين تركي را بعد از آتش سوزي بر روي ديوار مشاهده نمود. عدم ايجاد ترك بر روي ديوار موجب مي شود كه هيچ گونه امكان عبور دود بعد از خاموش شدن آتش وجود نداشته باشد. اين موضوع سلامت ساكنين و تجهيزات داخل ساختمان را به بهترين شكل ممكن تامين مي كند.

ساختمان هايي كه با بلوك هبلكس ساخته مي شوند، امنيت جاني بيشتري در مقايسه با ديگر بلوك ها در زمان آتش سوزي دارند. به اين صورت كه، در هنگام آتش سوزي بلوك هاي هبلكس نه تنها خسارت جاني را به كم ترين ميزان ممكن مي رساند، بلكه خسارت مادي را هم به ميزان قابل توجهي پايين مي آورد. زماني كه يك اتاق با بلوك هاي هبلكس ديوار چيني مي شوند، در صورت بروز آتش سوزي، شعله هاي آتش به اتاق هاي ديگر منتقل نمي شود و ساكنين مي توانند با فرار از آن اتاق جان خود را نجات دهند.

قطعا خاموش كردن يك اتاق براي آتش نشاني كار خيلي راحت تري از خاموش كردن يك ساختمان بلند خواهد بود. در زمان وقوع آتش سوزي در ساختمان هايي كه با بلوك هبلكس ساخته شده اند، بايستي بلافاصله درب اتاق مشتعل شده را بست و با آتش نشاني تماس گرفت. ميزان عايق بودن ديوارهاي هبلكس به اندازه اي مي باشد كه هيچ گونه گرمايي از آتش سوزي به اتاق و يا ساختمان كناري هم نمي رسد.

ديوار ساخته شده با بلوك هبلكس

مشخصات بلوك هبلكس:

 مشخصات فني بلوك هاي هبلكس با توجه به ساختار هوادار و متخلخل آن ها به شرح زير است:

  • مقاومت فشاري بلوك هبلكس:

يكي از اصلي ترين پارامترهايي كه در مشخصات فني بلوك هاي هبلكس در نظر گرفته مي شود، مقاومت فشاري آن مي باشد. به صورت كلي، ميانگين مقاومت فشاري اين بلوك ها ۳۵ كيلوگرم بر سانتي متر مربع مي باشد. البته ميزان مقاومت فشاري بلوك هاي هبلكس را مي توان با توجه به سفارش مشتري افزايش يا كاهش داد.

  • جرم حجمي بار خشك بلوك هبلكس:

از ديگر فاكتورهاي بسيار مهم در مشخصات فني بلوك هاي هبلكس مي توان به جرم حجمي بار خشك آن اشاره كرد. جرم حجمي بلوك هبلكس با توجه به ساختار فيزيكي كه دارد، در مقايسه با ديگر مصالح پايين تر مي باشد. به اين صورت كه هر متر مكعب از ديواري كه با بلوك هاي هبلكس ديوار چيني شده اند، از وزن حدود ۵۰۰ كيلوگرم برخوردار مي باشند.

  • ضريب جمع شوندگي بعد از خشك شدن بلوك ها:

ضريب جمع شوندگي بعد از خشك شدن بلوك ها يكي ديگر از مشخصات فني بلوك هاي هبلكس به شمار مي آيد. به صورت كلي ضريب جمع شوندگي بلوك هاي هبلكس نزديك به دو صدم درصد برآورد شده است. اين ميزان كه نسبتا كم مي باشد، به خاطر خشك شدن بلوك هاي هبلكس با فرايند پخت در اتوكلاو در دماي حدود دويست درجه ي سانتي گراد مي باشد. اين امر موجب جمع شدگي هاي كوتاه مدت و بلند مدت بتن در مدت زمان ۱۲ ساعته ي فرايند پخت مي شود. در زمان فرايند پخت در اتوكلاو، سيليكات كلسيم هيدراته مي شود و همين امر موجب مي شود تا خواص آن به صورت ثابت بماند. از ديگر تفاوت هاي اصلي بلوك هاي هبلكس و بلوك هاي بتن در اين فاكتور اصلي مي باشد. ضريب جمع شوندگي بلوك هاي هبلكس در مشخصات فني آن ۰.۰۲ درصد در نظر گرفته شده است.

  • ضريب انتقال حرارت بلوك هبلكس:

از ديگر مشخصات فني بلوك هاي هبلكس، ضريب انتقال حرارت آن مي باشد. اين موضوع موجب افزايش روزافزون مصرف بلوك هاي هبلكس در اكثر پروژه هاي ساختماني شده است. دليل كاهش ضريب انتقال حرارت هم به خاطر تخلخل هواي موجود در ساختار بلوك ها مي باشد. ضريب انتقال حرارت بلوك هبلكس در مشخصات فني آن ۰.۱۱ الي ۰.۱۳ ( W/M. k ) در نظر گرفته شده است.

مزاياي بلوك هبلكس

 نكات مهم قبل از خريد بلوك هبلكس:

برخي نكات و فاكتورهاي مهمي قبل از خريد بلوك هبلكس وجود دارند كه با كسب اطلاعات كافي در ارتباط با آن ها مي توان با توجه به پروژه ي ساختماني، مناسب ترين نوع بلوك هبلكس را خريداري نمود. از جمله آن فاكتورها مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  • با توجه به اين كه در بازار فروش ابعاد متنوع و زيادي از بلوك هبلكس وجود دارند، در زمان خريد بايستي نهايت دقت را داشته باشيد. به اين صورت كه دقت كنيد اندازه ي انتخابي شما دقيقا هماني باشد كه به آن در پروژه ي خود نياز داريد.
  • يكي ديگر از مواردي كه در زمان خريد بايستي به آن نهايت دقت را داشته باشيد، سلامت بلوك ها مي باشد.
  • در زمان حمل و نقل و انتقال بلوك هاي هبلكس، بايستي آن ها را از برف و باران و رطوبت محفوظ نگه داريد.
  • در زمان ديوار چيني توصيه مي شود از چسب هاي مخصوص براي چسباندن بلوك هاي هبلكس به يكديگر استفاده نماييد. اين امر مي تواند نتايج مطلوبي را به همراه داشته باشد.

منبع: پورتال مهندسين ايران | مهندسي


برچسب: بلوك هبلكس,بلوك سبك,بلوك سيپوركس,انواع بلوك,بلوك عايق,بلوك aac،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ دى ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۴۲:۲۴ توسط:فاطمه قاسمي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :